Výzva: Zavolej někomu a řekni mu, že ho máš rád

Věnujeme čas spoustě lidem, sítím, seriálům na Netflixu, cigaretě v pauze. Je OK si odpočinout, neřešit, vypnout, nespěchat. Dneska jednu z těchhle pauziček vyměň za to, na co zítra už nemusí být čas. Čas každého z nás není nekonečný.

Říct blízkému člověku, že ho máš rád, že si ceníš, co dělá pro tebe nebo pro okolí, tě nic nestojí. Nemůže to ublížit a přesto to udělá hodně. Kdo to od tebe dlouho neslyšel? Komu dneska zlepšíš den? Komu věnuješ kus svého srdce a upřímného ocenění? Jestli to nedáš osobně, lepší dneska přes telefon, než „až jednou…“

Výzva: Vyzkoušej techniku aktivního naslouchání

Václav Havel říkal: „Porozumět si neznamená se přizpůsobit jedni druhým, ale pochopit navzájem svou identitu.”

Pokud s někým komunikujeme, je dobré si uvědomit, že každý do lidské interakce vstupuje s různými komunikačními bariérami. Každý má trochu jiný komunikační styl, osobní předsudky, různé biasy (tedy kognitivní zkreslení) a rozdílné hodnoty. Právě tyto bariéry jsou důvodem, proč si častokrát vůbec nerozumíme, i když v podstatě myslíme to samé.

Jedno z nejdůležitějších pochopení k efektivní komunikaci je mít na mysli, že čím více naše komunikace bude zohledňovat vstupní informace druhého člověka, tím je větší pravděpodobnost, že si porozumíme.

Každý v komunikaci děláme nespočet různých chyb a bohužel se v tomto článku nedokážeme zabývat všemi. Probereme techniku, která je jednou z absolutně nejdůležitějších – technika aktivního naslouchání.

Cílem aktivního naslouchání je získat maximum informací, pochopit sdělované informace a dát odpovídající zpětnou vazbu. Mezi techniky aktivního naslouchání patří parafrázování, zrcadlení, objasňování, shrnování, ocenění a povzbuzování.

Vezměme si například tuto situaci. Představ si, že jsi pro zákazníka jako grafik navrhoval vzhled nového webu. Zákazník ale není po proběhlé spolupráci spokojený.
Říká: „S vaším přístupem nejsem ani trochu spokojený. Očekával jsem více profesionální přístup, že budete aktivnější a sami posouvat projekt dopředu.

Častá reakce probíhá stylem:
„Blíží se Vánoce a na mě se valí hromada urgentích požadavků. Však jsem vám dopředu říkal, že v tuhle dobu nemůžu být příliš proaktivní.”

To ale zákazník nechce slyšet. Akorát ho tím naštveš. Většinou přitom stačí opravdu aktivně naslouchat, zjistit víc, kde se konkrétně stal problém a ideálně ho napravit. Můžeš se tak poučit do budoucna a druhá strana bude mít z komunikace ve výsledku mnohem lepší pocit. Takto by zhruba vypadaly odpovědi při využití některé z technik

PARAFRÁZE:
„Říkáte, že jste očekával větší proaktivitu?”

OBJASNĚNÍ:
„Jak jste si ideálně představoval spolupráci? Kde vidíte moje pochybení?”

ZRCADLENÍ:
„Máte pocit, že to nebylo fér?”

SHRNOVÁNÍ:
„Cítíte se nespokojený, protože jste čekal větší proaktivitu?”

Pro zlepšení komunikace je dobré správně používat metody ocenění a povzbuzování. Pokud ti někdo například něco vypráví, můžeš dle kontextu kromě souhlasného “hmm” používat podporující a oceňující obraty, například: „Tohle se vážně stalo? Počkej, fakt? Jak ses přitom cítil?”

Všechny tyhle techniky jde přenést na skoro jakoukoli situaci, kdy s někým komunikujeme. Ať už je to kamarád, nebo úplně neznámý člověk.

Zkus se na své odpovědi v komunikaci alespoň dnes vědomě zaměřit. A alespoň jednu techniku vyzkoušej. Ze začátku ti to možná přijde divné, nepřirozené, nebo dokonce nucené. To je ale v pohodě, časem by se totiž aktivní naslouchání mělo ideálně stát přirozenou součástí tvé komunikace.

K tomuto tématu náš kamarád, lektor komunikačních a obchodních dovedností, Michal Musil, natočil skvělý videokurz, který je zdarma. Doporučujeme se na něj podívat, hlavně na kapitoly Naladění se, Pochopení a Ovlivnění.