Výzva: Překonej svou nejistotu

Umění je ve chvílích, kdy se cítíme nejistě, dokázat svobodně nadechnout, vrátit se k sobě a pojmenovat si, co ovlivňuje moje rozhodování. Je skoro nemožné s jistotou říct, že mě od teď už nic nerozhodí. Ale je praktické být na to připravený a znát svoje reakce.

Ve kterých situacích se necítíš ve své kůži? A proč? Je to oslovování druhého pohlaví? Telefonování s cizími lidmi? Představování sebe a svojí práce?

Zeptej se alespoň 3 svých sousedů, jestli teď nepotřebují s něčím pomoct – donést nákup, pohlídat děti, nebo třeba jen vytřít společnou chodbu. Nebo zavolej na tři zákaznické linky s problémem, co tě trápí (výše tvého mobilního tarifu, pomalý internet nebo nejasnosti v podmínkách pojištění). Případně si vyber jinou cestu, jak jít aspoň třikrát za sebou svojí nervozitě naproti.

Pokud budeš volat, ber to tak, že tě daný člověk pravděpodobně už nikdy neuslyší. A sousedi na tvou snahu budou určitě vzpomínat jen v dobrém, i když budeš nervózní. Projednou si dovol být nedokonalý nebo dokonce divný. Co když druhou stranu naopak svojí odvahou obohatíš a inspiruješ?

Tak jako tak je dneska čas pozorovat svoje reakce, být na sebe hodný a nesoudit se. Nauč se sebou i v nervozitě pracovat, nadechnout se, zpomalit řeč při zakoktávání a přiznat si, že jsi ok. Můžeš si to dovolit. Tak šup, do toho.

Inspirace: Jak se zbavit nejistoty

Každý z nás máme i během dne několik situací, ve kterých se cítíme nejistě. Nevíme, jak se správně zachovat, a jestli situaci zvládneme tak, jak si přejeme. A je to přirozené, děje se to každému z nás.

Důležité je dlouhodobě zvyšovat důvěru v sebe sama. O tom jsme se již bavili v předchozích výzvách, tak si je pro připomenutí znovu přečti, pokud potřebuješ. Co ale dělat, když se dostaneš do situace, kdy jsi nejistý a nevíš, co dělat dál?

I zde platí pravidlo, že čím více nad situací přemýšlíš, tím se stává komplexnější a tedy i těžší. Pokud se ti nepovede začít jednat do těch samurajských 5 úderů srdce od chvíle, co jsi nad daným skutkem začal přemýšlet, a ocitneš se ve svých myšlenkách a pochybnostech, vyzkoušej následující:

  • Představ si v dané situaci místo sebe svého nejlepšího kamaráda nebo kamarádku. Jak bys jim poradil, kdyby byli ve stejné situaci, aby to zvládli?
  • Připomeň si všechny podobné situace, pokud jsi je tedy zažil, které se ti již povedly. Bojíš-li se třeba mluvit před lidmi, vybav si všechny úspěšné pokusy. Klidně i ty úplně drobné. Už jsi to zvládl mnohokrát, máš dovednost a zkušenosti, čeho se tedy bojíš tentokrát?
  • Co nejlepšího by se mohlo stát? Představ si, co tě čeká, pokud se do rozhodneš konat – jak nejlépe by tahle situace mohla dopadnout? Pořádně se namotivuj!

V neposlední řadě měj na mysli, že v životě existují tři typy situací:

  1. Ty, které můžeme kontrolovat,
  2. které můžeme ovlivnit
  3. a ty, které kontrolovat nemůžeme.

Jediné, kterým má smysl se věnovat, jsou ty, co můžeme kontrolovat, nebo alespoň ovlivnit. Můžeš se tedy zaměřit na to, aby ses ty sám zachoval jak nejlépe to umíš. Už se ale nesnaž kontrolovat, jestli tě druhá strana přijme či nikoliv. Nestarej se o to. Jen se přizpůsob a reaguj opět nejlépe, jak umíš. Ať chceš jak chceš, stejně nic jiného neuděláš.

A nakonec, neboj se zachybovat. Abychom se zlepšovali, musímě vědět, co dělat a co nedělat. Chyba ti ukáže, kudy příště nejít. Nebo jak to udělat jinak. S každou chybou zvyšuješ šanci, že příště to vyjde. Bez chyb nikam nedojdeš. Není proto potřeba se za chyby stydět, naopak! 🙂
Nejistotě zdar!